24.6.15

Proč to řešíme?

Po pravdě řečeno, tohle téma týdne mi připadá opravdu málo povedené, nebo spíše absurdní. Proč řešíme otázku Slováci na blogu? Vždyť je přece docela jedno, v jakém jazyce vyjádříme svoje pocity, úvahy, či pokusy o literární tvorbu ve formě povídek či veršů. Podstatný přece je obsah a kvalita našich příspěvků. Za situace, kdy navíc slovenskému jazyku většina z nás dobře rozumí, už opravdu není co řešit.
Patřím ke generaci, která v televizním vysílání pamatuje každodenní televizní noviny, moderované jedním Čechem a jedním Slovákem. Tehdy mně to nepřipadalo vůbec zvláštní. Vždyť jsme byli jeden národ a jedna republika. Pamatuji i televizní pondělky, kdy byly vysílány slovenské filmy, hry nebo inscenace. Neměla jsem nikdy důvod se nad tím nějak pozastavit nebo to odsuzovat. Taková byla prostě realita. Pokud se mi vysílaný program nelíbil, používala jsem a používám dodnes jedno zařízení, které televizní přijímač má. Vypínač.
Po sametové revoluci a následnému rozdělení republiky na dva samostatné státy se slovenština začala z médií vytrácet. Myslím si, že to je škoda. Dnešní mladá generace, tedy alespoň její část, už slovenštině nerozumí, i když má v současné době možnost poslouchat i slovenské televizní stanice.
Přečetla jsem a občas i okomentovala celou řadu článků na blog.cz na toto téma, a to i od slovenských přispěvatelů. Většina z nich téma týdne nechápe a neví, proč tuto otázku rozebírat. Našla jsem však i negativní názory Čechů v tom smyslu, že Slováci nejsou žádní naši bratři. Je mi z toho trochu smutno, protože tito Češi vůbec nepochopili, že neřešíme otázku Slováků jako národa, ale otázku jejich příspěvků a účasti na české doméně blog.cz. Kdybychom to měli dělat, museli bychom si dát ruku na srdce a přiznat si, že žádný z našich dvou národů není bez chyby. Jak se říká "není na světě člověk ten, aby se zavděčil lidem všem."
A na závěr mi dovolte ještě jednu poznámku. Za dobu mého toulání se po blozích jsem narazila i na články, psané v angličtině. Nic proti tomu. Pokud někdo cítí potřebu vyjádřit se v tomto jazyce, ať tak učiní. Nebo si myslíte, že bychom měli řešit jako jedno z témat třeba problém "Anglické texty na blogu?" Myslím si, že by to nikoho ani nenapadlo. A to navíc angličtinu neovládám. Ale je to prostě podobné, jako s televizí. Pokud se mi některý článek blogera nelíbí, nebo mu jednoduše nerozumím, přejdu jinam nebo použiji zařízení, které má i počítač nebo tablet. Vypínač!
Doufám, že čtenáře tohoto příspěvku jsem touto úvahou nenudila a neodradila je od možnosti můj blog občas navštívit. Díky blogu jsem poznala spoustu virtuálních přátel, a to i ze Slovenska, se kterými si mohu vyměňovat své názory a postřehy. A to rozhodně není málo.

Téma týdne: "Slováci na blog.cz"







Žádné komentáře:

Okomentovat