11.2.14

Stáří a život

Pří psaní článku na toto téma týdne mne znovu napadá bohatost českého jazyka (viz můj článek "Hrátky s češtinou" z dřívější doby). Jaké stáří si vlastně máme pod tímto pojmem představit? Jde o stáří stromů, rostlin, zvířat, staveb, hor či naší země jako takové? Stručný výčet toho, jak široký je tento pojem.

Samozřejmě, že určitě první, co většinu z nás napadne, je stáří lidské. Dovolte mi tedy malou úvahu na toto "stáří". Každý z nás má jistě své představy, jak stráví, nebo už prožívá své stáří. Nejde o nic mimořádného. Je to jen jedna ze čtyř etap našeho života, kterou já nazývám "podzimem". Je zajímavé sledovat, jak se s věkem pohled na "podzim života" mění.

Vzpomenu-li na své mládí, tak ve dvaceti letech mi připadalo celkem směšné, když někdo prohlásil čtyřicátníka za mladíka. Divila jsem se tomu, jak to může říct. Vždyť z mého pohledu to byl dědek. Nic jiného jsem si připustit nedokázala. Jak šel čas, tak najednou i mně čtyřicátník připadal jako kluk a těmi starými, či dříve narozenými pro mne byli osmdesátníci a starší. Když jsem se po čtyřiceti letech od maturity setkala se svými spolužačkami na plánovaném srazu, vůbec mi nepřišlo divné moje tvrzení "že jsem si pokecala s holkama". Přitom ty "holky" se už dávno honosily titulem babička.

Stáří je prostě takové, jaké si sami k tělu připustíme. Znám pár lidí, kteří svůj "podzim života" prožívají neustálými více či méně odůvodněnými návštěvami nejrůznějších lékařských ordinací. Svůj důchodcovský čas tráví doma, bez kamarádů, televize či koníčků. Dokolečka rozebírají své choroby, lékařská vyšetření, které je čekají, či lékařské nálezy. V podstatě, aniž si to uvědomují, se vlastně nudí. Pro sebe takové lidičky nazývám "čekateli na smrt" a je mi jich líto.

Uznávám, že zdraví je pro spokojené stáří jedno z podstatných hledisek. Ale na druhou stranu nelze nepřipustit, že ke spokojenému stáří patří i řada dalších faktorů. Já preferuji optimismus, radost ze života, smích, humor a aktivitu. Nerozumíte mi? Co na tom, že třeba nemohu chodit. Vždyť si mohu uvařit či upéct něco dobrého, přečíst si zajímavou knížku, uplést si něco hezkého na sebe, sledovat televizi, video či pracovat na počítači a jenom tak skládat svoje myšlenky na tento blog. Není bez významu ani možnost seznámit se alespoň virtuálně s lidmi stejných zájmů a popovídat si s nimi o jejich tvorbě či názorech.

Život skýtá v dnešní době mnoho možností, jak aktivně a spokojeně strávit své stáří. Je jenom na nás, pro jaký styl se rozhodneme. A až jednou opravdu přijde to čtvrté životní období, tedy "zima", nebojme se jí. Vždyť už klasik říkal, že "každého dne se něco překrásného končí a něco krásnějšího začíná". Ale to už by bylo možná další téma týdne pro tento blog. Tak nashledanou zase někdy příště.

Žádné komentáře:

Okomentovat