8.4.14

Moje město

Když jsem si přečetla téma týdne "Město v oblacích", tak musím po pravdě říci, že první moje myšlenka byla ve stylu "pro Boha, kdo tohle zase vymyslel". Slovní spojení město v oblacích mi totiž připadá vyumělkované a mám pocit, že v poslední době je v tématech týdne poněkud "přefantazírováno". Čtenáři mého blogu nechť mi tuto malou kritiku prominou. S pojmem "v oblacích" mám totiž spíše spojeno jiné podstatné jméno, a to hlavu. Pokud někdo chodí "s hlavou v oblacích", víme, o co jde, že to je člověk namyšlený, pyšný, myslící si, že mu patří svět. Pokud tedy tuto charakteristiku vztáhnu i na dnešní téma týdne, převedu jej z oblasti fantazie do reality. Můžeme být pyšní na město? Jistě, pokud se v něm cítíme dobře a zejména, je-li to naše rodné město. Dovolte mi proto několik historických faktů o mém městě, které jistě po pár větách poznáte sami. Některé údaje z tohoto článku byly převzaty z oficiálních webových stránek.
Město bylo založeno v roce 1295 na soutoku řek Úhlavy, Úslavy, Radbuzy a Mže z příkazu českého krále Václava II. lokátorem Jindřichem, který dle dochovaných archivních materiálů měl být význačným stavitelem své doby. V toku stovek let, které uplynuly od okamžiku založení města, vstupovali do jeho čela jedinci, o nichž můžeme hovořit jako o otcích města. V prvopočátcích to byli rychtářové, později purkmistři, primátoři, starostové, před několika desítkami let také předsedové národního výboru a nyní opět primátoři. V současnosti je čtvrtým největším městem v České republice. Rozkládá se na ploše 125 km2 a žije zde cca 167 000 obyvatel. Historické jádro města bylo v roce 1989 prohlášeno městskou památkovou rezervací. Je i univerzitním městem. Mezi cenné stavební památky patří zejména gotický chrám sv. Bartoloměje, s nejvyšší věží v republice (106 m), renesanční radnice, barokní přestavby budov arciděkanství a františkánského kláštera či židovská synagoga. Z roku 1842 pochází první historická zmínka o tom, že měšťanský pivovar začal vařit pivo, které se zde vaří a vyváží do světa dodnes.
Ve městě žiji více jak šedesát let. Zejména po roce 1989 zkrásnělo. Zmizely univerzální šedivé panely na domech v sídlištích a šeď nahradily barevné nátěry, často kombinované více barvami. Vybudovala se nová sportoviště, hřiště pro děti, zrekonstruována byla řada budov, vrácených v restituci původním majitelům. Své vylepšení se dostalo i parkům a místům, vyhrazeným k odpočinku zejména pro seniory. Moje město bylo prohlášeno Evropským hlavním městem kultury 2015 a staví se zde nové divadlo. Narodil se zde náš nejpopulárnější zpěvák Karel Gott nebo herec Miroslav Horníček. No řekněte sami. Kdo by nebyl na takové město pyšný a neměl je za své "město v oblacích"? Nepochybuji o tom, že jste poznali, které město se snažím popsat. Ale kdyby přece jen byly nějaké pochybnosti, podívejte se na video //www.youtube-nocookie.com/v/c3DDcdT1F3c?hl=cs_CZ&version=3. Přeji všem příjemné čtení.

Žádné komentáře:

Okomentovat